torsdag 14 juli 2011

Resor norrut och söderut

God afton på Er!

Såhär i ett par dagars välbehövlig paus från alla fotbollsmatcher kommer här en lägesrapport, eller kanske en reserapport. Vi var igår iväg till norra Chiles Ullared, det vill säga Tacna, för göra lite diverse inköp till hem och vardag. Dock återvände vi lite besvikna då vi helt enkelt inte hittade nästan någonting av det som vi behövde. Hyllorna var urplockade och staden verkade nästan lite öde. Men nåja, förutom ett par ärenden som vi gjorde lyckades vi införskaffa ett par dvd-filmer samt två flaskor Amarula som Gabriela nödvändigt ville köpa. Fråga mig inte vad hon ska ha den sötsliskiga smörjan till, Amarula smakar ju som en blandning mellan Bailey's och Bobs Blandsaft. Vi hann också med att avnjuta en grandios lunch på ett ställe som heter Patroncito som ligger strax utanför staden, i en mycket vacker och bördig dalgång med odlingar och haciendas. De borde nästan betala mig för att skriva följande men det är helt sant: Lunchen var spektakulär. Som förrätt en typisk peruansk sådan som heter "Soltero de Queso", bestående av majs, färskost, lök, tomat och koriander. Enkelt och mycket gott. Varmrätten bestod av en "Parrillada", ett tvättfat fyllt med grillat kött och kyckling och majskolvar samt grönsallad och till detta en stor tillbringare nypressad limejuice. Priset då, 600 kr, 700 kr? Nej: 54 Sol, inte ens 150 kr för tre personers lunch. Om Ni har vägarna förbi Tacna, ät en lunch på Patroncito, det är värt varenda omväg, jag lovar.

Imorgon bitti åker vi till Santiago för ett par dagar i ytterligare ett par ärenden. Förutom nödvändigheter ska vi även passa på att åka till Valparaíso och kanske även söderut till Concepción. Och framför allt återse mina gamla trakter när jag härjade där med L.S. och alla under våren 2004. Undrar om vårt hus står kvar och om vår matbutik ligger där den ligger...

Och här kommer senaste om Copa América! Gruppspelet är nu slut och kvarvarande lag väntar på sina respektive kvartsfinaler: Colombia-Perú och Argentina-Uruguay på lördag och Brasilien-Paraguay och Chile-Venezuela dagen efter. Chile BÖR ju naturligtvis ha chansen mot turneringens överraskning Venezuela men man vet ju inte. Skrällar har hänt tidigare så helt säker kan man inte vara, Brasilien till exempel säkrade inte avancemang förrän i sista matchens avslutande 20 minuter. Men mer om Copa América senare, jag packar matchtröja i min kappsäck och på söndagen ska jag leta upp något trevligt vattenhål att se drabbningen på. Ska nu fortsätta packa och stöka, på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar